Tuiskulan esittely
Tuiskulan päivärutiini:
9.00
Tuiskula avautuu aamulla klo 9.00. Silloin lapset alkavat saapumaan (jotkut tulevat etuajassa jo oven taakse odottamaan). Aamut ovat nopeatempoisia, koska vanhemmat vain tuovat lapsensa nopeasti hoitoon ja lähtevät töihin tms.
Lasten saavuttua paikalle he yleensä ottavat jonkun leikin tai tekemisen ja alkavat touhuta.
Lasten ottaessa leikki, pitää heidän ottaa myös matto jonka päällä leikki tapahtuu; matto on lapsen oma leikkialue, eivätkä muut saa sitä ylittää.
10.50
Kun siivouskellon kilisee, lapset siivoavat omat leikkinsä ja siirtyvä lukunurkkaukseen lukemaan ja katselemaan kirjoja. Hetken päästä Tuisku pitää lapsille lyhyen tuokion, milloin mistäkin jonka jälkeen mennään pesemään kädet ja valmistaudutaan ruokailuun.
11.00
Lapsilla on lounas-aika. Lapset syövät joko Tuiskulassa valmistetun lounaan tai omia eväitä. Ruokailu tapahtuu pöytien ääressä, joissa lapset saavat valita oman paikan. Tiettyjä paikkoja tai istumajärjestystä ei siis ole. Ruokailu saa alkaa vasta silloin, kun kaikilla lapsilla on ruoka valmiina ruoka lautasella ja he kuulevat ruokakellon äänen.
11.30
Lounaan jälkeen Tuisku siivoaa ruokailutilat ja opiskelijat pitävät sillä välin tuokion lapsille. Tuokio voi olla sisällöltään ihan mitä vain: suujumpasta kim-leikkiin ja lauluhetkestä lorukortteihin. Suurin osa lapsista jaksaa kuunnella ja keskittyä hyvin, osan kanssa sitä vielä harjoitellaan.
12.00
Ruokailun jälkeen lähdetään lähipuistoon ulkoilemaan. Matkamme sinne kestää n.10 min, siellä lapset saavat leikkiä ja purkaa energiaansa.
Lapsista huomaa kun energiat on purettu ja meno rauhoittuu, mm. osa lapsista tulee leikkimään varjoon ja aikuisten lähelle valmiina lähtemään takaisin Tuiskulaan yleensä klo 13 jälkeen.
13.00-15.00
Palaamme takaisin Tuiskulaan jossa lapset saavat leikkiä vapaasti. Tarjolla on myös välipalaa mitä lapset saavat syödä omaan tahtiin.
Tuiskula sulkeutuu klo.15.00, ja suurin osa vanhemmista hakee lapsena viimeisen vartin sisällä. Päivästä kerrotaan lyhyin sanoin vanhemmille joista suurin osa kiirehtii nopeasti jatkamaan päivän menoja lasten kanssa.
Miten Montessoripedagogiikka näkyy Tuiskulassa?
-Matto leikkialueen merkkaajana
-Jokaisella tavaralla oma paikka
-Tavarat eivät saa olla päällekkäin
-Lasten leikkiessä aikuinen ei mene mukaan
-Lasta ei auteta ennen kuin hän pyytää apua
-Annetaan lapsen tehdä mahdollisimman paljon itse
-Aikuiset eivät puhu keskenään lasten kuullen
-Askartelua tehdessä kaikki tarvikkeet ja malliesimerkki pitää koota yhteen paikkaan, josta lapsen on helppo ottaa valmis paketti ja aloittaa askartelu.
Miten Tuiskula eroaa Suomalaisesta päiväkodista?
Esimerkiksi Tuiskulassa ei nukuta päiväunia, vaan ruoan jälkeen lähdetään ulos. Ulkoilua muutenkin on vähemmän, vain kerran päivässä ja kovilla helteillä ei ollenkaan. Ulkona myös vietetään vähemmän aikaa, yleensä noin 20-40 min.
Tuiskulassa lasten ikäjakauma on 3-6v, joten lapset ovat hyvin eri tasoisia taidoiltaan. Montessoripedagogiikan näkökulmasta nuorimmat lapset ottavat mallia vanhemmista, ja vanhemmat auttavat nuorempia.
Ruokailuja on vain yksi, jossa osa lapsista syö omia eväitä. Omia paikkoja ei ole, ja kaikki aloittavat syömään samaan aikaan. Välipalaa (usein leipää) on tarjolla ruoan jälkeen, jota lapset saavat syödä jos haluavat.
Tuiskulan tilat ovat sen verran pienet, että pienryhmätoimintaa ei jokapäiväisessä arjessa käytetä, joka on harmi koska osa lapsista selkeästi tarvitsee pienemmän ryhmän ja rauhallisemman tilan. Myöskään ohjattu toimintaa ei ole muuten kuin vaan lyhyt jakso ennen ruokailua ja sen jälkeen. Askartelujakin tehdessä lapsi saa itse ottaa askartelulaatikon, ja vasta apua pyytäessä voidaan mennä ohjaamaan.
Myöskin vanhempiin on vaikeampi saada kontaktia, sillä opiskelijoita on niin paljon että he ovat tottuneet siihen etteivät tiedä aina kuka aikuinen hoitaa heidän lastaan.
Siinä nyt tuli muutamia esimerkkejä mieleen.
Iloisin terveisin: Milla ja Lotta
Kommentit
Lähetä kommentti